Новини

Реформа зменшення та контролю промислового забруднення: що нового у ЄС

Реформа зменшення та контролю промислового забруднення: що нового у ЄС

Наразі Україна імплементує норми Європейського Союзу, зокрема положення Директиви 2010/75/ЄС

про промислові викиди. З цією метою вже прийнято Закон «Про інтегроване запобігання та контроль промислового забруднення», готуються відповідні підзаконні акти. Однак право ЄС досить динамічне. Тож, щоб рухатися синхронно з ЄС, важливо постійно моніторити оновлення європейського законодавства.

Сьогодні розповімо про ТОП-3 нововведення оновленої Директиви 2010/75/ЄС.  Цей документ був прийнятий ще у 2010 році. У квітні 2022 року Європейська Комісія запропонувала переглянути його положення, щоб модернізувати їх та зробити ефективнішими. 4 серпня 2024 року оновлена Директива набула чинності.

Чим викликані зміни? Найперше, необхідністю слідувати обраному курсу ЄС щодо досягнення  кліматичної нейтральності до 2050 року. 

Відтак серед оновлень Директиви 2010/75/ЄС:

  1. Офіційно задекларовано, що однією з цілей Директиви є декарбонізація. Тож критерії найкращих доступних технологій та методів управління вимагатимуть декарбонізації виробничих процесів. Впровадження заходів з декарбонізації обов’язково передбачатимуть під час переглядів НДТМ, які у ЄС здійснюються систематично. Технологія не може бути віднесеною до НДТМ, якщо вона не сумісна із захистом клімату. Отже, використання викопних видів палива з великими викидами парникових газів більше не може бути НДТМ.
  2. Ціллю Директиви проголошено «покращення ефективності використання ресурсів та сприяння циркулярній економіці». Оператори установок зобов’язані розробити «план трансформації». Цей план визначатиме, як установка буде трансформуватися протягом 2030-2050 років для створення сталого, чистого, кругового, ресурсоефективного та кліматично нейтрального економічного середовища. Такі плани трансформації оператори мають сформувати до 30 червня 2030 року. Допомогатиме їм у цьому новий Центр інновацій для промислової трансформації та викидів (INCITE). Він збиратиме інформацію про інноваційні рішення та трансформаційні технології. INCITE розглядатиме як екологічні, так і економічні аспекти, і публікуватиме таку інформацію на загальнодоступній онлайн-платформі.
  3. Переглянуто підхід до видачі дозволів підприємствам. До цього ліміти викидів у дозволах встановлювалися на рівні більш м’якої (верхньої) межі висновків НДТМ. Наразі уповноважений орган повинен встановлювати «найсуворіші досяжні» ліміти викидів, яких може досягти установка. Ці нововведення застосовуватимуть вже під час оновлення інтегрованих довкіллєвих дозволів для кожної установки.

Оновлення Директиви спрямовано на продовження європейської тенденції зниження промислових викидів завдяки вдосконаленню технологій. Очікується, що такі нововведення призведуть до зменшення викидів до 2050 року. Зокрема, викиди основних забруднювачів повітря (PM2.5, SO2, NOX та летких органічних сполук) можуть скоротитися до 40% порівняно 2020 роком.

Держави-члени ЄС мають 22 місяці для транспонування переглянутої Директиви в національне законодавство.  Україна також опрацьовує питання впровадження нововведень у своє законодавство.